Wat maakt deze dans herkenbaar? Wat is typisch, onderscheidend of kenmerkend?
Op een maat van drie draaien de koppels snel rond de vloer en rond elkaar. Het oogt vrolijk, licht zwevend (maar ’t is zware kost…)
Voorbeelden
Nights in white satin – Moody Blues
Gente di mare – Umberto Tozzi
Een roosje mijn roosje – Conny Vandenbos
BPM: 56 – 60
Wals: ronddraaiende, aan de stroming tegengestelde beweging van water. Pletrol.
(We zochten bij voorkeur korte en duidelijke filmpjes, zonder veel show, spektakel en competitie.
Betere suggesties zijn welkom.)
De naam doet vermoeden dat de Weense Wals uit Oostenrijk komt, maar de dans is eigenlijk in Duitsland (Beieren) ontstaan in de 18-de eeuw uit de Zuid-Duitse en Oostenrijkse plattelandsdansen (der Platter). De Landler claimt hetzelfde. Een stevige (en destijds onzedelijke) omarming of houdgreep rond de lenden was nodig om de partner rond te zwieren zonder dat de voeten de grond raakten.
De machtigen en rijken hielden feesten in grote balzalen van de paleizen en daar werd de "Nachtanz" gedanst.
Die wordt gezien als de voorloper van de "Weense" Wals. De Fransen beweren echter dat een dans uit Frankrijk genaamd "Volta" aan de basis lag van de Weense Wals. De Volta kan ook een Italiaanse draaidans geweest zijn (1559). Feit is wel dat de Weense Wals de oudste van de huidige Stijldansen is.
Vanaf 1754 is er al Duitse Waltzen muziek bekend. Rond 1790 was de Weense Wals in het revolutionaire Frankrijk een uiting van de burgerlijke vrijheidsdrang. Rond 1825 is door toedoen van de muziek van Joseph Lanner en Johann Strauss de Weense Wals een Europese gezelschapsdans geworden. Het is één van de meest populaire en bekendste dansen. De naam Weense Wals wordt makkelijk geassocieerd met de muziek van Strauss. Johann Straus sr. leefde van 1804 tot 1849. Hij schreef o.m. 152 walsen en vb. de Radetzkymars. Zoon Johann Strauss jr (1825-1899) schreef o.m. An der schönen blauen Donau,….
Pas aan het eind 18e eeuw werd echter de naam Wals aan deze dans gegeven. De eerste echte (Weense) walsmelodie "Ach du lieber Augustin"dateert uit 1770.
Recentelijk scoort de Limburgse violist Andre Rieu nog hits met als thema het ritme van de Weense Wals.
Door zijn gelijkmatige bewegingen, met veel draaien en een snel tempo, valt het niet op dat er slechts weinig figuren gedanst worden. Mede hierdoor is deze dans uitgegroeid tot één van de meest populaire gezelschapsdansen. Over het algemeen wordt de Weense Wals snel gedanst en is in de praktijk heel wat moeilijker dan het lijkt. De Weense Wals is een zeer inspannende dans waarbij niet alleen links (reverse turn) en rechtsom (natural turn) wordt gedraaid. De paren kunnen ook nog eens snelle draaien op de plaats maken: de zogenaamde fleckerls (Oostenrijks verkleinwoord, fleck betekent: plek).
Om te starten wordt er een wiegende beweging gemaakt, een aanloopje in de juiste cadans.
De Weense Wals heeft een snelle driekwartsmaat (56 tot 60 maten per minuut), en kenmerkt zich door het uitstellen van de 2de en 3de tel (qqq, of hoem-pa-pa). De eerste tel is in een Weense wals met grote nadruk aanwezig.
De Weense Wals wordt onmiskenbaar gedomineerd door de muzikale familie Strauss. Zo waren daar Johann sr., Johann jr., Joseph, Eduard, maar ook Frederic Chopin en Johannes Brahms hebben Weense Walsen gecomponeerd.
Draai afwisselen linksom en rechtsom.
Doe telkens wisselpassen na een draai, zoveel als je er nodig hebt om je terug goed te voelen. Een even aantal om terug verder in dezelfde richting te draaien, een oneven aantal om omgekeerd verder te walsen.
Daarna 2 links, 2 keer rechts. Je kan het stilaan opvoeren tot 7 maal linksom, wisselpas, 7 maal rechtsom.
Zoek, tegenover elkaar gelegen, 2 herkenningspunten op ooghoogte in de zaal, zo ver mogelijk van je vandaan. Dus in de lengte, niet in de breedte van de zaal. Probeer die telkens zolang mogelijk te fixeren, en zo weinig mogelijk van al wat er tussen ligt in je op te nemen. (Dit heet spotten.)
Blijf na het dansen even staan met steun van je partner. Begeleid elkaar om terug te gaan zitten.
Figuren
Het valt me op dat de Weense Wals veel populairder is, en door meer koppels meer gedanst wordt in dansscholen waar er behalve links-om en rechts-om draaien ook figuurtjes worden aangeleerd als opening-close, dame draai, open draai… (dus niet enkel de klassieke fleckerl en pivots).
Dat maakt het vrolijker, mooier, plezanter, aangenamer en afwisselender. Geen enkele reden dus om de moves te beperken, in tegendeel.
Kan je iets sneller walsen schat, ze spelen een tango. W.van Broeckhoven