De term Salsa wordt gebruikt voor Latijnse muziek, klanken uit Cuba en de Caraïben. Het woord werd gebruikt vóór de muziek en de dans een stijl waren. Wat het precies omschrijft blijft een discussie. En wie de term heeft gelanceerd is begraven in de geschiedenis. Maar meerdere muzikanten gebruikten salsa.
Er was een Son met de naam Salsa.
In 1928 gebruikte Ignacio Piñero het woord in zijn lied "Echale Salsita" (neem er wat saus bij).
Hij verwees daarmee naar de opwindende "instrumentale saus" van de veelheid aan harmonieus gecombineerde instrumenten die hielp om de harde dagelijkse realiteit te verteren.
Benny Nore en Celia Cruz riepen vaak 'Salsa, salsa' tijdens hun liederen om de uitvoering op te zwepen.
Een Venezolaan gebruikte het woord voor een radio programma met muziek als pachangas, rumbas, bolero's, chachacha's, mambo's.
Ray Barreto gebruikte de term als eerste in New York als een thema in zijn songs.
Niemand had de bedoeling een term of stijl te lanceren, hij is gewoon ontstaan! En lang niet alle artiesten waren enthousiast daarover.
Cheo Feliciano (Puertoricaanse zanger): "Ik hou niet van de naam Salsa. Zo zal de jeugd morgen nooit te weten komen dat ook de son montuno, de guaguanco, de danzon, de guaracha, de rumba, de mambo hebben bestaan."
Ray Baretto: (Puertoricaans musicus): "Het woord Salsa is op de eerste plaats een nieuwe deknaam die toelaat een muziekstijl te identificeren voor diegenen die haar niet goed kennen. Een kwestie van marketing."
Tito Puente: "Salsa doe ik op mijn eten. Deze muziek is gewoon Afro-Cubaanse muziek"
Een mooi verhaal stamt uit 1966, toen Richie Ray en Bobby Cruz geïnterviewd werden door radio- persoonlijkheid Phidias Danilo Escalona voor zijn programma "La Hora del Sabor y el Bemba” tijdens de eerste tournee met hun Latijns-Amerikaanse band in Caracas, Venezuela.
De DJ vroeg hen om hun specifieke muziekstijl te benoemen. Ze antwoordden dat hun muziek als "ketchup" was. De Engels onkundige DJ vroeg hen: "En wat is ketchup?” Beiden antwoordden: “Salsa” (Spaans voor saus). Waarop de DJ aankondigde, "De muziek van Richie Ray en Bobby Cruz heet salsa." Na het interview, vertelde hij hen dat hij zijn radioprogramma "La Hora del Sabor, la Salsa y el Bemba " zou noemen.
Een ander verhaal beweert dat hij een populair radioprogramma had, "La hora de la Salsa", dat al in 1962 gesponsord werd door een fabrikant van pikante tomatensaus.