Discobezoekers die een sinaasappellucht ruiken, blijven langer, dansen meer en vinden de avond leuker. Pepermunt heeft ook een dansopwekkende werking, maar is minder goed voor de omzet. Dat heeft industrieel ontwerper Dirk-Jan Oudshoorn van de Technische Universiteit Delft vastgesteld.

orangedanceRookverbod
Hij onderzocht het effect van geuren op 850 bezoekers van discotheken in Delft, Leiden en Utrecht. Hij is intussen zijn eigen bedrijf Moodscent gestart, dat naar zijn zeggen gespecialiseerd is in geuroplossingen in de horeca. Sinds het rookverbod in de horeca neemt het aantal klachten over stank toe. Bezoekers ruiken een verschaalde dranklucht en, nog erger, elkaars lichaamslucht. Oudshoorn heeft nu bewezen dat het laten circuleren van een prettig luchtje de omzet tot 20 procent doet toenemen. Mensen voelen zich opgewekter, stelt hij.

Zeelucht
Behalve sinaasappel en pepermunt heeft de ontwerper ook zoute zeelucht uitgeprobeerd. Dat bleek gunstig voor de verkoop van bier. Ook bleven mensen langer hangen. Volgens Oudshoorn is de stank in horecagelegenheden, die vroeger werd gemaskeerd door de rooklucht, een belangrijke oorzaak van de terugloop van de omzetten. Twee derde van de discogangers die hij ondervroeg, klaagde over vieze luchten. (belga/gb)
(HlN 07/04/2009)